محمدرضا ابوالقاسمی | |
چکیده: (۸۸۵ مشاهده) | |
نقاشی ایرانی را غالباً از منظر تاریخی مطالعه کردهاند. اما شکلگیری آن در یک زمینۀ بخصوص اجتماعی رخ داده است. در این مقاله میکوشیم نقاشی ایرانی را در این زمینۀ اجتماعی مطالعه کنیم. نشان خواهیم داد که زیباشناسی نقاشی ایرانی وابستگی عمیقی به این زمینۀ اجتماعی دارد. نقاشی ایرانی هنری است برخاسته از دربارها و نمایشگر زندگی درباریان در قالب شخصیتهای حماسههای ایرانی. برخلاف روایت معمول، این زمینۀ اجتماعی نقش مؤثری در شکلگیری مضامین نقاشی ایرانی داشته است. بدین معنا که این هنر بازنمود زندگی سفارشدهندگان است تا مضامین عرفانی. شکوفایی نقاشی ایرانی در قرن هشتم هجری نسبت مستقیمی با حاکمیت ایلخانان و تیموریان دارد. این مقاله این نسبت را از منظری جامعهشناختی بررسی میکند. | |
واژههای کلیدی: تیموریان، جامعه، کتابآرایی، نقاشی ایرانی | |
متن کامل [PDF 329 kb] (۳۰۷ دریافت) | |
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: تخصصی دریافت: ۱۳۹۸/۵/۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۵/۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۵/۱ |
درباره این سایت